Ринковий попит. Ринкова пропозиція. Нецінові чинники попиту і пропозиції.
Перегляньте презентацію та теоретичний матеріал. Зробіть конспект в зошит.
Ринкова економіка існує за умови здійснення певних принципів взаємодії та спілкування економічних суб'єктів. Принцип перший – це економічна свобода. Він означає,що кожен економічний суб'єкт керується власним інтересом і несе відповідальність за власні дії. Кожен виробник сам вирішує:
Ø Що виробляти;
Ø Як виготовляти;
Ø Кому продавати;
Ø Яку ціну встановлювати;
Ø Як витрачати доходи, отримані від продажу.
Умовою реалізації цього принципу є приватна власність на майно, доходи та виробничі ресурси.
Принцип другий – це конкуренція. Конкуренція є економічне змагання виробників однакових товарів на ринку заради приваблення якомога більшої кількості покупців і отримання максимальної вигоди. Без економічної свободи не існує конкуренції. У конкурентній боротьбі виграє той, хто може зайняти на ринку найбільш стійке положення і забезпечити стабільний прибуток. Виділяють три види конкуренції: цінову, якості і сервісу.
Цінова конкуренція – це пропозиція покупцям купити товари, аналогічні за якістю товарам інших фірм, але за нижчою ціною.
Конкуренція якості - це пропозиція покупцям купити за тими самими цінами, які пропонують інші фірми, товари більш високої якості.
Конкуренція сервісу – це пропозиція покупцям купити товари за тими самими цінами, які пропонують інші фірми, але з гарантією більш тривалого або зручнішого обслуговування цих товарів в подальшому їх використанні.
Ринкові форми конкуренції
Попит
|
Пропозиція
| ||
Багато
|
Декілька
|
Один
| |
Багато
|
Поліполія (досконала конкуренція)
|
Олігополія
|
Монополія
|
Декілька
|
Олігопонсія (олігополія попиту)
|
Двостороння олігополія
|
Обмежена монополія
|
Один
|
Монопонсія (монополія попиту)
|
Обмежена монопсонія
|
Двостороння монополія
|
Принцип третій – саморегулювання. Саморегулювання означає, що попри велику кількість виробників і споживачів їхня діяльність узгоджується автоматично.
Без ринкової конкуренції немає ринкового саморегулювання. Пояснення того, що вирішення найважливіших питань господарського життя: що виробляти? як виробляти? для кого виробляти – у ринковій економіці відбувається з урахуванням рівня цін, що встановилися на ринку, виробничих витрат виробників, що конкурують між собою та доходів споживачів.
У ринковій економіці всі господарські суб'єкти самостійно складають свої програми, за допомогою яких вони намагаються відстоювати свої інтереси на ринку. Інтереси суспільства задовольняються через механізм цін і конкуренції, тобто відбувається саморегулювання.
Попит та пропозиція є найважливішими категоріями ринку. Без них не можна пояснити, що таке ринкова ціна.
Кожна родина, виходячи зі свого бюджету, вирішує, які товари і в якій кількості вона може придбати. На її рішення впливають:
- ціна на певний товар;
- ціни на інші товари;
- наявна сума грошей для здійснення покупки.
Отже, попит – це кількість товарів і послуг певного виду, яку покупці готові придбати за певного рівня цін на них.
Вивчаючи реагування покупців на зміну цін можна сформулювати закон попиту: із зростанням ціни величина попиту зменшується, а із зниженням ціни – зростає.
Другим фактором формування ринкових цін є пропозиція. Оскільки товари виробляються заради отримання прибутку, то перевага надаватиметься тим товарам, які здатні забезпечити виробникам найбільший прибуток. Тому пропозиція залежить і від ціни, і від величини попиту. Пропозиція – це вияв готовності виробника створювати і продавати товар за певного рівня ціни. Закон пропозиції в тому, що зростання цін веде до підвищення величини пропозиції, а зниження цін до її зменшення.
Завжди існує ціна, за якою обсяг пропозиції відповідає обсягу попиту, тобто бажання покупців і продавців збігаються. Така ціна називається рівноважною, або ціною рівноваги попиту та пропонування. Якщо рівновага на ринку не встановилась, то можливі або надмірний попит, або надмірна пропозиція. Механізм цін – це процес постійного руху попиту і пропозиції в напрямку рівноваги і досягнення рівноважної ціни.
Приклад взаємодії попиту і пропозиції на ринку яблук
Ціна 1 кг яблук (грн.)
|
Обсяг попиту, кг
|
Обсяг пропозиції, кг
|
Обсяг продажу, кг
|
Стан кон'юктури ринку
|
Вплив на ціну
|
12,00
|
2000
|
4500
|
2000
|
Перевищення пропозиції над попитом
|
Зниження
|
11,00
|
2300
|
4000
|
2300
| ||
9,00
|
3000
|
3000
|
3000
|
Рівновага
|
Немає
|
8,00
|
4500
|
2000
|
2000
|
Перевищення попиту над пропозицією
|
Підвищення
|
У реальному житті товари не завжди продаються за ціною ринкової рівноваги. Продавці можуть завищити ціну. Але тоді покупці не купуватимуть усієї продукції. Виникне її надмір, і постане питання, як реалізувати весь товар. Продавці, конкуруючи між собою, почнуть знижувати ціну.
Якщо ринкова ціна встановиться на рівні нижчому, ніж рівноважна, то попит перевищуватиме пропонування, і виникне дефіцит. Це створить для покупців проблему: як придбати товар? Вони¸ конкуруючі між собою, виявлятимуть готовність купувати за вищої ціни.
Ринкова конкуренція є тим самим регулятором, який повертає ціну до рівня, узгоджує попит і пропонування.
Так гнучко ринковий механізм працює, тільки коли йому нічого і ніхто не заважає. Але цю умову не завжди можна забезпечити. І причиною цього є таке економічне явище, як монополія. Якщо один з учасників ринку тримає контроль над формуванням цін, то це означає, що порушується баланс інтересів продавців і покупців, і ціновий механізм почне давати хибні сигнали, заважаючи людям знайти найбільш раціональні варіанти використання обмежених ресурсів. Це положення справедливе для всіх типів ринку.
Немає коментарів:
Дописати коментар